شناسایی صلاحیت های حرفه ای مشاوران برنامه درسی برای فعالیت در مدارس ابتدایی
الموضوعات :
کورش فتحی واجارگاه
1
,
فاطمه یادگاری
2
1 - استاد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: سنتزپژوهی, صلاحیتهای حرفهای, مدارس ابتدایی, مشاوران برنامه درسی, مشاوره برنامه درسی.,
ملخص المقالة :
در نظام آموزشی امروز، مشاوران برنامهریزی درسی نقش محوری در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی ایفا میکنند. با این حال، علیرغم اهمیت این نقش، پژوهشهای پیشین نشان میدهد که چالشهای متعددی در زمینه صلاحیتهای حرفهای این مشاوران و مشکلاتی که قادر به حل آنها هستند وجود دارد. این پژوهش با هدف ارائه یک بررسی سنتزپژوهی از پژوهشهای انجامشده در زمینه شناسایی صلاحیتهای حرفهای مشاوران برنامه درسی و مشکلات و چالشهای پاسخدادهشده توسط این افراد در مدارس ابتدایی، صورت گرفته است. جهت دستیابی به این هدف در سنتزپژوهی حاضر، پژوهشهایی که به زبان فارسی و انگلیسی، در طی 10 سال گذشته، انجام شدهاند، در محدوده این پژوهش مروری بهصورت سنتزپژوهی، جستجو و غربالگری شده و از بین پژوهشهایی که در رابطه با واژگان کلیدی نظیر «مشاوره در برنامهریزی درسی، مشاوران برنامهریزی درسی، و مشاوره برنامه درسی» یافت شدند، در نهایت، تعداد 21 پژوهش، برای این بررسی سنتزپژوهی انتخاب شدند و به روش الگوی ششمرحلهای سنتزپژوهی پتیکرو و روبرتس، مورد تحلیل قرار گرفتند. سنتزپژوهی حاضر 5 بعد یا مقوله و 21 مؤلفه را شناسایی کرد. مقوله طراحی و تهیه برنامه درسی، شامل 6 مؤلفه، مقوله پشتیبانی و توسعه معلم شامل 6 مؤلفه، مقوله راهبردهای آموزشی شامل 2 مؤلفه، مقوله پشتیبانی و هماهنگی شامل 5 مؤلفه، و مقوله سنجش و ارزشیابی شامل 2 مؤلفه، است. در مورد چالشهای پاسخدادهشده توسط مشاوران برنامهریزی درسی در مدارس دوره ابتدایی نیز، 5 بعد و 10 مؤلفه (2 مؤلفه برای هر بعد) شناسایی شدند. یافتههای این سنتزپژوهی میتواند به عنوان مبنایی برای طراحی برنامههای تربیت و بهبود استانداردهای حرفهای و تقویت نقش مشاوران در ارتقای کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش بر ضرورت توجه نظاممند به توسعه حرفهای مشاوران برنامهریزی درسی و ظرفیتسازی آنان برای مواجهه با چالشهای پیچیده محیطهای آموزشی تأکید میکند.
(1) Maleki H. Curriculum planning: A practical guide. Payam Andisheh; 2016.2 Torki, Khadijeh, Baratalipour, Maryam, Saadatmand, Zohreh, & Yousefi, Zahra. (2022). The Necessity of Designing an Educational Package for Curriculum Counseling with a Brain Training Approach. Jundi Shapur Journal of Educational Development, 13(2), 370-382 [In Persian]
(2) Torki K, Baratalipour M, Saadatmand Z, Yousefi Z. The necessity of designing an educational package for curriculum counseling with a brain training approach. Jundi Shapur J Educ Dev. 2022;13(2):370-82 [In Persian]
(3) Nelson MD, Tarabochia DS. A primer on designing a school counseling curriculum. J Sch Couns. 2020;18(6):n6.
(4) Roodi MT, Fathi Vajargah K, Arafeh M, Hakimzadeh R, Sharifi M. Conceptualizing curriculum counseling as a novel domain in the field of curriculum studies. Theory Pract Curric. 2018;6(11):105-40 [In Persian]
(5) Roodi MT. Analyzing the roots of curriculum counseling in schools from teachers' perspectives. Manag Plan Educ Syst. 2023;16(2):277-98 [In Persian]
(6) Sadeghi Fasayi S, Erfanmanesh I. Methodological foundations of documentary research in social sciences: a case study of the impacts of modernization on Iranian families. Cult Strategy. 2015;8(29):61-91 [In Persian]
(7) Waltz CF, Bausell BR. Nursing research: design statistics and computer analysis. Davis Fa; 1981 Jan 1.
(8) Abu Samah A, Shaffril HAM, Fadzil MF, Ahmad N, Idris K. A systematic review on adaptation practices in aquaculture towards climate change impacts. Sustainability. 2021;13(20):11410.
(9) Balac, T., & Brophy, S. (2020). Computer tools that link assessment and instruction: Investigating what makes electricity hard to learn. In Computers as cognitive tools (pp. 273-307). Routledge.
(10) Kraus S, Breier M, Dasí-Rodríguez S. The art of crafting a systematic literature review in entrepreneurship research. Int Entrep Manag J. 2020;16:1023-42.
(11) Roodi MT, Fathi Vajargah K, Arafeh M, Sharifi M. Investigating scholars' positions regarding establishing curriculum counseling as a specialization in the curriculum studies discipline. High Educ Curric Stud. 2022;13(25):89-106 [In Persian]
(12) Stevenson NA, VanLone J, Barber BR. A commentary on the misalignment of teacher education and the need for classroom behavior management skills. Educ Treat Child. 2020;43(4):393-404
(13) Molina E, Pushparatnam A, Rimm-Kaufman SE, Wong KKY. Evidence-based teaching: effective teaching practices in primary school classrooms. The World Bank; 2018. Report No.: 8656.
(14) Elfira Y, Mudjiran M, Nirwana H, Karneli Y. The role of counseling teachers based on the curriculum freedom to learn. Widyagogik J Pendidik Pembelajaran Sekolah Dasar. 2022;10(1):1-8.
(15) Petticrew M, Roberts H. Systematic reviews in the social sciences: a practical guide. Blackwell Publishing; 2006.
(16) Fullan M. System change in education. Am J Educ. 2020;126(4):653-63.
(17) Sanabria S, Murray Jr TL. Infusing human sexuality content and counseling in counselor education curriculum. Am J Sex Educ. 2018;13(2):190-204.
(18) Molina, E., Pushparatnam, A., Rimm-Kaufman, S. E., & Wong, K. K. Y. (2018). Evidence-based teaching: Effective teaching practices in primary school classrooms (No. 8656). The World Bank.
(19) Tomlinson CA. How to differentiate instruction in academically diverse classrooms. ASCD; 2017.
(20) Hattie J. Visible learning: the sequel: a synthesis of over 2,100 meta-analyses relating to achievement. Routledge; 2023.
(21) Nguyen TT, Pham TN, Van TD, Nguyen TT, Nguyen DTN, Le HNM, et al. Genetic diversity of SARS-CoV-2 and clinical, epidemiological characteristics of COVID-19 patients in Hanoi, Vietnam. PLoS One. 2020;15(11):e0242537.
(22) Miller P, Votruba-Drzal E, McQuiggan M, Shaw A. Pre-K classroom-economic composition and children’s early academic development. J Educ Psychol. 2017;109(2):149-65.
(23) Pianta RC, Lipscomb D, Ruzek E. Indirect effects of coaching on pre-K students' engagement and literacy skill as a function of improved teacher–student interaction. J Sch Psychol. 2022;91:65-80.
(24) Cahyono T. Management of guidance and counseling services in the Merdeka Belajar curriculum. Bisma J Couns. 2022;6(2):265-75.
(25) Bana W, Cranmore J. Elementary teacher perceptions of professional development on the neuroscience of learning. Mid-West Educ Res. 2019;31(3):333-47.
(26) Darling-Hammond L, Rothman R. Teaching in the flat world. Teachers College; 2015.
(27) Hattie J, Clarke S. Visible learning: feedback. Routledge; 2018.
(28) McTighe J, Brown P. Methods & strategies: standards are not curriculum. Sci Child. 2020;58(1):76-81.
(29) Akram M. Need assessment counseling for school adolescent students. Educ Sustain Soc. 2021;4(1):28-32.
(30) Fathi Vajargah F. Beyond Reconceptualization: Recontextualization/Multicontextualization of Curriculum Studies in Iran (Toward New Curriculum Ecosystems). TCI (Transnational Curriculum Inquiry). 2020;17(2):57-72.
(31) Fathi Vajargah, K. Principles and Concepts of Curriculum. 2021;Elme Ostadan Publication.
(32) Fathi Vajargah, K and Rood, M. Curriculum Counselling. 2020; Mehraban Publication.